دكتر عبدالحي الهي بزرگ مرد قلم و دانش
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید سلام و احترام خدمت شما عزیزان بازدید کننده! با اظهار سپاس از بازدید تان، لطفاً برای هرچه بهتر شدن وبلاگ من، مرا از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سالم تان بهره مند سازید. تشکر کامران kamran.8194@yahoo.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 258
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 263
بازدید ماه : 629
بازدید کل : 248434
تعداد مطالب : 128
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه

اسما خداوند متعال %

« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools
لطفاً این صفحه را با دوستان تان به اشتراک بگذارید 32 کلمه

Speed test

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ این صفحه را به اشتراک بگذارید
بهارســـــــــــــــــــــــتان
علمی، فرهنگی، اسلامی، تفریحی، ورزشی
سه شنبه 23 فروردين 1390برچسب:, :: 7:37 ::  نويسنده : کامران

 

بگذار او خانه نداشته باشد!‌خانه او دل هاي فرهنگيان و راهيان راه معارف و عرفان اسلامي است. اين خانه ها را باد وباران ويران نمي سازد. او مي دانست كه بساط خود را در كجا بگستراند. زندگي به هر صورت گذرا است خداوند توفيق دستيابي به خير و دوري         ص11

 از شرارت نفس آزمند و نيازمند به اندوخته هاي مادي را نصيب مان فرماياد و داكتر الهي نصيبي از چنين اكرامي برخوردار بود. او پس از پايان يافتن تحصيلاش در دانشكدة طب دانشگاه كابل، مورد تعقيب خلقي ها قرار گرفت و يك سال را به جرم فعاليت سياسي عليه رژيم در زندان پلچرخي سپري نمود و پس از رهايي رهسپار وادي پنجشير شد در ميدان جهاد و مبارزه برضد خداستيزي و بيگانه گرايي در كنار مسعود عزيز ثبات قدم ورزيد و دوشادوش آن بزرگمرد همه اعصار و قرون خراسان بزرگ و افغانستان كنوني به مقاومت خود عليه دشمن موزي و زيان كار ادامه داد و در اثر ابراز لياقت، مقام معاونيت مسعود شهيد را احراز كرد.

مسعود شهيد در روشني درايت و تيز هوشي اي كه داشت لياقت عملي و استعداد عرفاني داكتر الهي را درك كرده بود، از آنرو به سخنان و نظرات سازنده وي ارج و بهاي فراوان مي داد و كسوت عمل مي پوشاند. آگاهي دكتر الهي از اوضاع زمان و بينش او برپهنا و ژرفاي معارف اسلامي وجاهت او را در انظار كاوشگران و پژوهندگان پيداتر مي ساخت و سنگر داران و مردمان محل از شخصيت او در برخوردهاي كه با وي مي كردند مطلع مي گرديدند و حرمتش را بر نفس خود لازم مي دانستند. كارمايه ها و عملكرد هاي بارور و ثمر بخش داكتر الهي در جريان جهاد و مقاومت مورد تاييد زعيم و قايد سرافراز دوران جهاد زنده ياد مسعود شهيد بود. داكتر الهي نيز در اثر اعتمادي كه مسعود بزرگ به كاركرد هاي او داشت، استعداد و نبوغ خود را در غنامندي بعد فرهنگي جهاد به كار گرفت و در زمينه تربيه سالم مجاهدين جوان، به ويژه آن تعداد مجاهديني كه توانمندي فراچنگ آوردن فرهنگ ملي و معارف اسلامي را داشتند عاشقانه و صادقانه تلاش ورزيد. او مي دانست كه يك انسان تا زماني كه از گذشته خود معلومات نداشته باشد حال و آينده را طوري كه لازم است تمثيل كرده نمي تواند.

از آنرو داكتر الهي به سختي كوشيد تا از ديدگاه تحليل و تفسير دانش معاصر به ويژه شناختاندن ارزشهاي روز افزون فرهنگ و تمدن بشري در اثر رشد علم نوين كه پهنه جهان را فرا گرفته است جهان بيني ها را وسعت بخشيد. او سعي كرد تا تعداد حوزه هاي آموزشي را در وادي پنجشير بالا ببرد و مجاهدين ولايات را نيز به هدف آموزش بيشتر از دانش معاصر در ابعاد فرهنگي و نظامي در پنجشير دعوت نمايد و در حلقه هاي تعليمي شامل سازد. البته رهنمايي ها و ترغيب و تشويق مسعود شهيد درين روند نقش راهگشا را داشت.

در سال 1362 آتش بس، به همكاري يكي از علاقه مندان جهاد كه از كشور فرانسه بود يك دستگاه راديويي اف،ام در پنجشير پايه گذاري گرديد. داكتر الهي امور نشراتي اين راديو را مناسب به وضع جبهه و مقتضاي همان حالت ادامه داد.

مبني بر لزوم ديد مرحوم مسعود شهيد، داكتر الهي تن به ازدواج داد و پاي عقد دختر يك تن از معاريف بازارك پنجشير نشست.

چون تكاليف خانوادگي انسان را از تحركات دوره تجرد باز مي دارد. از آن رو صواب ديده شده كه وي به كارهاي جهادي در پشاور ادامه دهد و به مشكلات مجاهدين و مهاجرين بذل توجه فرمايد.

در پشاور داكتر الهي زمام امور فرهنگي و را به دست گرفت و سمت رياست تعليم و تربيه جمعيت اسلامي افغانستان را كه يكي از بزرگترين تنظيم هاي جهادي بود به عهده گرفت هم چنان عضويت شوراي اجرائيه اين تنظيم را نيز حاصل نمود و فعاليت خود را از محدوده پشاور به ساير نقاطي كه مهاجرين سكنا پذير شده بودند كشانيد و حتي در چترال به حال مردم مهاجر رسيدگي به عمل آورد و خيمه و اثاثات و مواد ارتزاقي تعبيه فرمود و زمينه را براي آموزش اطفال ايشان مساعد ساخت.

جهاد افغانستان چنانكه پيداست از همان آغاز دستخوش سياست تفرقه افگني گرديده و برخي رهبران آزمند و چشم ناسير نيز اين بي شيرازه گي و ازهم پاشيدگي را به نفع خود دانسته، سطح اندوخته هاي پولي را بالا بردند و اين حصر چنان گلوگير شان شد كه حتي اهميت جبهات جهادي را در بعضي موارد به بهانه هاي غير موجه ناديده گرفتند و قوماندان هاي ورزيده اي چون مسعود شهيد و ديگران متوجه اين بي مهري شده و تلاش كردند كه نيازمندي سنگر هاي خود را از غنايم دستياب شده ميدان هاي نبرد كه از شكست نيروهاي شوروي و حكومت دست نشانده اش در كابل حاصل مي شد مرفوع سازند واين وضعيت نه تنها در جبهة جهادي پنجشير، بلكه در سرتاسر جبهات جهادي افغانستان حاكم بود. كمك هاي جهاني در خزينه هاي كه تا حال ناگشوده است، ذخيره گرديد و اندكي از بسيار به مصرف جهاد رسيد.

دكتر الهي به لطايف الحيل، روند معارف و فرهنگ جهادي مربوط خود را ادامه مي داد و به بهانه هاي گوناگون مردم نيازمند را كمك مي نمود.

 برنامه هاي آموزشي و فعاليت هاي فرهنگي در دوران جهاد در اثر زحمت كشي و ايثار داكتر الهي پيروزمندانه به جلوهاي رونق مندي عرضه مي نمود، جمعيت اسلامي اگر دستاوردي در عرصه هاي معارف و فرهنگ اسلامي، جهادي و ملي داشت بدون ترديد بخشي ازآن حاصل عرق ريزي ها و از خودگذري هاي داكتر الهي و هم قطارانش بود.

زماني كه كابل به تصرف نيروهاي جهادي مسعود شهيد درآمد و اين دستاورد توسن حرون شدة خشم تعدادي از رهبران حسود و يهود مشرب را بيشتر مهميز كرده بود، مسعود در پرتو بزرگواري ها و ابرمردي هايي كه داشت، تشكيل حكومت در كابل را به فيصله رهبران جهادي محول فرمود.

وقتي كه دولت مجاهدين زمام امور را به دست گرفت حكومت نامتجانس و بي باور به يك ديگر را تشكيل داد، داكتر الهي بحيث وزير مشاور و رئيس طب رواني اشغال وظيفه نمود. اما در جهت هماهنگ كردن كاركرد هاي فرهنگي و همبستگي سازمان هاي اجتماعي گام بلندي را به جلو برداشت.

او از همان آغازين روز هاي ورودش به كابل متوجه نامنسجم بودن سازمان هاي اجتماعي شده در راه همبستگي و هم آهنگي آنها تلاش ورزيد و خواست كه يك مركز واحد رهنمون كننده كه هر سازمان اجتماعي در زمينه تطبيق سالم و موثر برنامه هاي كاري اش از آن كانون الهام بگيرد و به سوي هدف رهياب شود، مجهز به ارزشهاي رهبري و قيادت درست وصحيح تأسيس گردد. اين آرمان تاجاي تحقق يافت و كسوت عمل در پوشيد. اما رگبار و متداوم حزب اسلامي و روي هم رفته جنگ هاي تحميلي مجال كار را از همه كس گرفته بود. جلسات از ترس راكت ها در زير زميني هاي كانتيننتال داير مي گرديد و غرش راكت هاي كور توان عملكرد بر وفق فيصله ها را ضعيف مي ساخت و هر كسي كه صبح ازخانه اش بيرون مي شد به برگشت خود هنگام مسا، در منزل اطمينان نداشت. از آنرو هركس در هر موقفي كه بود هيچ كاري كرده نتوانست. كساني كه حكومت استاد رباني را به عدم كارداني متهم مي سازند، اشتباه مي كنند، زيرا كاركردن در آن برهه زماني چنانكه توقع مي رفت بيرون از آن بود. و داكتر الهي پس از سقوط طالبان بازهم همان پروسه همبسته بودن سازمانهاي اجتماعي را از سر گرفت و تاآخرين نفس از اين دايره پا بيرون نكرد. خداوند رحمت خود را نثار روحش كناد.

مرحوم داكتر الهي در پرتو بيدار دلي، بينايي و فرزانه گي خود دريافته بود كه كاري كه نام نيك انسان را در تاريخ اين سرزمين ماندگار مي سازد پي گيري روند تأمين همبستگي اجتماعي است. دژخيمان محيل و مكار مبني بر دسايس خصمانه احساس برادري و يگانه گي را درين سرزمين خدشه دار كرده و كتله هاي اجتماعي را از هم متلاشي نموده اند، فقط مي توان از طريق همبستگي اقوام و عشاير بر مشكلات فايق آمد و نائره تفرقه و پاشيدگي را اطفا كرد. روي اين انديشه به تشكيل مجمع اصلاحي دست يازيد و برنامه كاري آن را برمبناي توافق ملي پي ريزي نمود. در مجمع اصلاحي افغانستان همه گروه ها و دسته هاي فرهنگي، سياسي، ديني و حتي قومي و تصوفي اشتغال داشت.

و روان شاد داكتر الهي دراثر پلان هاي كاري و تعميق اعتبار اين كانون وحدت طلب و صلح جو را گسترش داد و به مردم شناختاند.

فعاليت مجتمع اصلاحي تا همان روز كه نيروهاي دولت كابل را رها كردند و رهسپار شمال كشور و وادي پنجشير شدند ادامه يافت و دكتر الهي با شكيبايي كه زينت بخش شخصيتش بود آن را اداره و رهنمايي كرد.

داكتر الهي مردي بود مهربان، با عطوفت، باگذشت و ايثار، خوش برخورد، خندان و مؤدت و شيرين سخن، اديب، فقيه، صاحب كتاب و مطالعه در فلسفه، عرفان و معارف اسلامي، زبان عربي را مي دانست، به پشتو صحبت مي كرد، به انگليسي آشنا بود و با اردو نيز حل مطلب كرده مي توانست.

قلمش روان و مضمونش استوار بود از سجاياي اخلاقي بهره كافي داشت. تواضع از رفتارش تبارز مي كرد و با همه اقشار و طبقات جامعه آميزش اخلاقي و فرهنگي داشت. او برآن بود كه كارمايه هاي فرهنگي بايد مستفيد از يك محور باشند و از بي شيرازگي آنها جلوگيري به عمل آيد.

دكتر الهي با همه وسعتي كه در آگاهي هاي علمي و معلومات فرهنگي وي وجود داشت هيچ گاه پندار كمال دامنگيرش نشده و اسير خود برتر بيني نگرديد. او از جهاد و ثمرات آن غالباً ياد آوري مي كرد؛ ليكن هيچ وقت جهاد را وسيله سركشي نفس و اقناع غريزه آزو حرص نساخت و او پاداش جهادي را كه به خاطر اعلام كملت الله كرده بود از خدا مي خواست. از آنرو جهاد را با زمين و موتر و ثروت و ديگر مظاهر بدنام كن و ننگين مبادله نكرد.

سرانجام داكتر عبدالحي الهي در اثر مريضي كه عايد حالش گرديده بود به تاريخ 14 ميزان 1382 داعي اجل را لبيك گفت و به جاودانگي پيوست.

نامش جاويد و يادش گرامي باد


نظرات شما عزیزان:

مو لوی زاده
ساعت18:13---5 دی 1390
باعرض سلام و تشکر فراوان از زحماتی که در مورد شخصیت دانشمند نخبه روزگار خودش مرحوم داکتر عبدالحی الهی قدس الله سراه به رشته تحریر د ر آورده اید خدای رحمان شمارا اجر دارین عنایت بفرماید و لی من با تمام نظرات شما موافق نیستم دوران اخیر زندگی دکتور دورا ن مظلو میتی بود که اربابان زور و زر به وی تحمیل کردند و خود بیانی با تفصیل میخواهد
پاسخ: باعرض سلام و احترام خدمت شما برادر . تشکر از نظر سود مند ومفید شما برادر محترم اگر شما معلومات بیشتری و بهتر دارید که بیانگر واقعیت ها در باره شخصیت داکتر عبدالحی الهی قدس الله شما میتوانید برای ما ارسال دارید تا به نشر بسپاریم. تشکر از شما بازهم کامران


sonata
ساعت10:25---18 خرداد 1390
درود بر شما دوست عزيز

مي خواي تو 2دقيقه 5000تومان پول در بياري!!!!!کاملا قانونيه!!

باورت نميشه؟؟؟حق داري منم باورم نميشد البته تا زماني که با پرشين هيت آشنا نشده بودم

تو اين سيستم فقط کافيه 2 دقيقه وقت بزاري و اسم نويسي کني بعد از اسم نويسي سريع 5000 تومان به حساب تو ريخته ميشه بعد تو تبليغات سايت اونارو تو وبلاگت قرار ميدي وبا هر کليک روي تبليغ 60 تومان ميره تو حسابت و بايد اين کارو ادامه بدي ولي نبايد در هر روز خودت بيشتر از يه بار رو تبليغات کليک کني چون اين سايت متوجه مي شه و شمارو حذف ميکنه؛بايد به ديگران وبلاگ خودتونو معرفي کنيد تا اونا رو تبليغات شما کليک کنن بعد هم بايد به قسمت کاربري خودتون بريد و تو بخش(دريافت کد تبليغ)بريد و تبليغاتشو تو وبلاگتون قرار بديد به همين راحتي

کد دريافتي را ميتوانيد در قسمت تنظيمات-اسکريپت اختصصاصي وبلاگ قرار دهيد.

براي ثبت نام به اين ادرس برويد.
http://persianhit.ir/?section=user&action=register&t=pub &fer


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب